tisdag 24 december 2013

Terränglöpning med nya älsklingarna

Idag är det julafton och jag körde julfys före julmys. Det betyder att jag drog ut i spöregnet och sprang en dryg halvmil. Det blev Frödingsleden. HÄR är en länk till rundan på Runkeeper.

Det här med terränglöpning är nytt för mig på sätt och vis. Jag har orienterat i min ungdom men aldrig sprungit i terrängen utan karta. Jag älskade det och ser det som ett underbart komplement till min "vanliga" löpning. Jag fick lite samma känsla när jag sprang på leriga och hala stigar som jag fick när jag körde motorcross, ett totalt fokus. Inget annat existerar förutom dina fötter och de närmaste två meterna. Nästan en meditativ känsla. Idag sprang jag ju en led men i framtiden ser jag att man drar ut i skogen bara och då blir det där fokuset också ens största fiende tror jag. Eftersom inget annat existerar än två meter i taget så tror jag att det är väldigt lätt att springa vilse. Det får vi se då det. Skön känsla att det bara är du, din andning och stigen.

Nya skor hade jag också. Årets julklapp till mig själv var ett par Salomon Speedcross 3. Älskar dem redan!

Jag har aldrig ägt ett par terrängskor förut utan nästan alltid sprungit i Asics mest väldämpade skor. Greppet i leran med Speedcrossen var helt otroligt. Det tog dessutom ganska lång tid innan jag blev blöt i dem och då ska jag säga att jag plumsade i decimeterdjupa pölar rätt ofta. Den vattenavvisande utsidan gjorde sitt jobb ordentligt bra. Jag hade en liten transportsträcka på asfalt idag och då kände jag att de var mycket mindre dämpade än vad jag var van vid. För-/nackdel vet jag inte, bara ett konstaterande.

Nu ska jag ta och gå bort till min ex-fru och mina barn för att fira jul. Ska bli himla trevligt.

GOD JUL på er!

/FR3DDA


Inga kommentarer: