torsdag 2 januari 2014

En text från hemsidan om min träning i stort

Jag sitter och knåpar ihop mer texter till nya hemsidan och min vana trogen så lägger jag ut dem här också. Man får sprida sin skit helt enkelt. För er som vill titta på hemsidan så ligger den på www.jochnick.com
Idag blev det en text om träning i stort helt enkelt.
Håll till godo:

"Löpning är ju min favoritdrog när det gäller träning. Jag försöker att variera löpträningen så gott det går även om jag ibland bara mal asfaltsmil vecka efter vecka. På grund av skaderisken inom löpning, ja all träning egentligen, så tror jag att variation är bra. Jag försöker att blanda lite längre, långsammare, distanspass (10-20km) med snabbare, kortare, pass (5-10km). Ibland slänger jag in ett intervallpass som jag ibland kör som tidsintervaller och ibland som "fartlek". Något som jag ska bli bättre på och göra oftare är att köra backträning. Jag gillar det men har inte hittat någon bra backe som ligger nära mitt hem så därför faller det ofta bort. Det är synd för det är en bra träningsform för att stärka massa muskler i benen och hjärtat får sig en härlig genomkörare.
Terränglöpning är något jag ägnar mig mer och mer åt. Att bara dra rätt ut i skogen och inte tänka på tempo och annat utan bara få ett flyt i löpningen är en härlig känsla.En känsla av frihet.
Jag försöker att inte löpa två dagar efter varandra nuförtiden för jag har ett knä som är på gränsen till ett sk. "löparknä". Jag håller detta i schack med träningsmängden och med mycket stretching.

Jag tränar en del styrketräning mellan löppassen. Nästan all styrketräning gör jag i mitt hem. Det finns inget bättre sätt att träna tids-effektivt än att träna hemma. Jag lägger en bråkdel av pengarna för ett gymkort på att köpa träningsutrustning. Jag har egentligen inte speciellt mycket utrustning utan använder fantasin. Man kan göra så otroligt mycket om man bara använder sin fantasi.
Jag använder hantlar, en pilatesboll och mina kära TRX-band. Banden är det jag använder mest när jag tränar. Man använder sin egen kroppsvikt och kan i princip träna hela kroppen i dessa. Otroligt bra redskap. Sjukt nog kostar dessa nästan 2000 kronor men om man läser i min blogg, nämligen HÄR, så visar jag hur man kommer undan med en tiondel av det.

Utöver detta försöker jag att leva ett aktivt liv. Jag går gärna och helst i skogen, långa vandringar i naturen är toppen för kropp och själ. Ibland blir det badminton eller något annat liknande med någon kompis. Ibland lurar någon kompis med mig till ett "riktigt" gym. Jag har till och med sånna där Bungypump-stavar men de går jag bara med när det har blivit mörkt så ingen tror att jag är pensionär. Haha nej skämt åsido så är de faktiskt ett väldigt bra träningsredskap. Jag försöker att röra på mig så gott det går helt enkelt för det mår jag bra av.

Ingen av den utrustning jag skriver om på den här sidan får jag betalt för att skriva om. Jag köper all utrustning själv, för egna pengar, men om det skulle ändras så kommer jag att vara väldigt tydlig med det."

/FR3DDA

Inga kommentarer: