lördag 4 januari 2014

Några tips o när det är tungt

Jag var ute och sprang 10 kilometer nyss. Ett riktigt skitpass var det. Tungt, jävligt och helt oinspirerat.
Jag sprang och tänkte på hur jag brukar handskas med dessa skitpass, för sånna här skitpass blir det emellanåt.

Här kommer en lista med tips på hur man handskas med när det går tungt i löparspåret.

-Tänk på annat. Man kan ha musik i öronen för att fokusera på annat, eller något radioprogram. Det är sällan jag lyssnar på något nuförtiden men förr gjorde jag jämt det. En grej jag använder mig av för att fokusera på annat är att räkna tider. På Runkeeper får man ju en genomsnittlig kilometertid och den brukar jag springa och räkna om till miltid. Tex springer jag en kilometer på 4.23 minuter så ska jag räkna fram hur lång tid det tar att springa en mil med det tempot. 43.50 blir det tror jag.

-Var stolt och le. Sträck på dig, det är bra för löpsteget också. Folk som ser dig är imponerade av dig för du är ute och springer. De har inte en aning om hur fort du springer eller hur långt du har eller kommer att springa. Att le har bara fördelar tror jag, det kostar ingenting i alla fall och det ser ju trevligt ut.

-Vik av från din vanliga rutt och se dig om lite. Spring och titta dig omkring. Det här hamnar kanske på Tänk på annat-punkten när jag tänker på det.

-Det viktigaste tipset är GÅ ALDRIG! Spring hellre ap-sakta. Spring till och med saktare än du skulle gå men gå inte. Att ge upp och gå är alltid ett val. Du väljer att börja gå. Det är inte för att dina ben inte orkar mer utan för att ditt huvud väljer att gå. Om du har gått en gång så är det väldigt lätt att gå en gång till och sen är hela rundan helt knäpp. Sakta ner och lunka lite tills du fått tillbaka andan eller så lunkar du ända hem, det spelar ingen roll bara du inte går.

Det var väl det om det.

/FR3DDA

Inga kommentarer: