fredag 24 december 2010

God Jul på er kära läsare!

Ja idag smäller det! Julafton! Och så här ser jag ut på min "skrivarplats" alldeles bredvid granen. Granen blev ett skolexempel i julgran. Lite mindre än vad vi har brukat haft och de andra har ju vart innihelvete för stora ser man nu. Det stora barnet är uppe nu, hon vaknade 05.30 och frågade om hon fick gå upp. Jag sa att man inte får gå upp förrän klockan visar sex noll noll. Hon räknade varje minut och prick sex noll noll spratt hon upp, sa inte ett ord utan bara tassade iväg i mörkret. Sen vart det tyst. Flera minuter. Jag hörde inte ett enda fotsteg på denna tid. Jag förstod att hon hade upptäckt att det hade, på nåt magiskt vis, hamnat julklappar under granen medans hon sov. Hon förstod att de här klapparna ska man nog inte röra än. När jag kom upp så pekar hon omedelbart ut vilka paket som är till henne. Om det låg ett paket underst som hade hennes namn på så hade hon lokaliserat det, helt utan att ha rört någonting. Hon log.
Gör allt för att barnen ler i jul. Tänk tillbaka på era minnen från era barndoms jular. Det var rätt häftigt. Självklart ska vuxna fira jul också men magin kan bara ett oförstört barnasinne se så låt dom göra det.
/Fredda

Inga kommentarer: