söndag 28 april 2013

Att göra sina egna trx-band

Jag har fastnat för en träningsform som heter TRX. Jag hittar inte vad förkortningen står för men HÄR är en youtube-sökning på ordet TRX.
Fördelen med denna träningsform är att det enbart är fantasin som sätter gränserna och att man bara använder sin egen kroppsvikt. Nackdelen är att banden är så jäkla dyra. 1895 svenska riksdaler för några band. Jag byggde egna som så många andra på nätet gjort. Jag klarade mig nästan på en och en halv hundring med saker från Biltema.
 Här har vi själva upphängningen. Först hade jag banden i en sån där chinsstång som sitter i dörröppningen men det var lite för lågt för mig så jag köpte en ögla och skruvade upp, nämligen DENNA. I den sitter en rep slinga som är knappt 30 cm.
Själva banden är två stycken 3 meters spännband, DESSA.
Längst upp mot spännet har jag knutit handtagen enligt denna bild:
Själva handtagen (de svarta) är de HÄR cykelhandtagen och under dem har jag knutit en ögla av rep som jag använder att ha fötterna i om jag kör sådana övningar.
Nu knäpper man ihop spännbanden till en ögla och med spännbandens spänne kan man nu göra banden så korta som man vill.
Nu ska man bara få upp de två banden i den där repstumpen som sitter i väggen, till det använder man en sådan HÄR. De finns i flera storlekar och framförallt, färger! Min ser ut så här:
Nu är det bara att hänga upp grejerna och börja träna! Leta på youtube för övningar, det finns en uppsjö. När du kommit igång så tänker du ut egna övningar hur lätt som helst.
Att träna med sin egen kroppsvikt är gravt underskattat.

Ekonomisk rapport:
Väggöglan: 25 kronor.
Rep: 60 kronor.
Karbinhake: 15 kronor.
Spännband: 50 kronor.
Cykelhandtag: 20 kronor.
Tid till montering: 15 minuter.

Det kostade mig alltså 170 kronor. Mindre än en tiondel av att köpa färdiga TRX-band alltså.
Lycka till!
/FR3DDA

Inga kommentarer: