tisdag 23 april 2013

Teorier om löpning

HÄR är dagens löpning.

Det går så jäkla segt att springa nu. Jag kan inte springa fortare än att jag snittar 5.30 min/km. För några veckor sedan sprang jag på runt 5.00 min/km som är mitt mål på Stadsloppet. Det målet känns allt avlägsnare. Men än ska inte de negativa tankarna få ta övertaget! Det är en bit kvar och sen vet jag att jag springer fortare i tävling än träning.

Jag undrar bara vad det beror på och jag har lite olika teorier.

Teori 1: Jag var förkyld förra veckan. Några dagar som jag faktiskt var rätt dålig och är fortfarande snorig. Man kanske har någon slags dipp efter en förkylning.

Teori 2: Jag har sprungit en del i motionsspår nu (idag är undantaget) och det har gått så jäkla tungt. Eftersom jag mest sprungit asfalt innan så är ett mjukt underlag mycket jobbigare kanske.

Teori 3: Eftersom jag håller på att gå ned i vikt så är ju inte energiintaget jättestort direkt. Jag försöker att ligga på ett kcal-underskott på ungefär 400 kcal och det kanske är för mycket. Sen äter jag inga kolhydrater på kvällarna och springer i regel på morgonen. Tomt i energidepåerna kanske.

Teori 4: Jag har nått någon sorts träningströskel. Framstegen har kommit ganska fort eftersom jag var såpass otränad och nu börjar det på riktigt liksom. Det som motsäger denna teori är att jag gått bakåt lite.

Jag inser ju att det antagligen är en kombination av flera av ovanstående och kanske andra orsaker som jag inte tänkt på.
Tips tas emot med varm hand!
/FR3DDA

Inga kommentarer: