onsdag 16 januari 2013

Inte feminist

Jag kan inte se mig som feminist. Hela den rörelsen är mig lika främmande som rasism, helt utan att jämföra de två. Jag ser mig nog som någon sorts humanist. Om vi tar arbetsmarknaden som exempel så tycker jag att det är helt ointressant vilket kön som får ett jobb. Jag tycker att det är helt vidrigt att ett kön ska ha mer i lön, bättre villkor eller större inflytande bara för att hen tillhör ett speciellt kön.

Men feminism behövs. Allt skit behöver en motpol.

Det jag tycker är sämst i hur vi ser på våra könsroller är de sakerna som man ibland inte tänker på. En av dessa saker är hur kvinnor framställs i film.

Jag sprang på ett test för detta i ett socialt medium häromdagen. Det heter Bechdeltestet (wikilänk) och för att en film ska klara testet så måste den klara tre kriterier:

1. Ha minst två (namngivna) kvinnliga rollfigurer
2. ...som pratar med varandra
3. ...om något annat än män

Rent spontant så känns det ju som att alla filmer klarar detta men om jag tänker efter så klarade inte filmen jag såg igår detta test. Jag har ingen statistik på hur många filmer som klarar detta men det finns säkert någon på nätet som testar filmer efter Alison Bechdels testmetod och presenterar statistik på någon site.

/FR3DDA

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför talas det inte om två stora jämställdhetsproblem? Män lever i genomsnitt ett kortare liv än kvinnor. Dessutom tar dubbelt så många män livet av sig än kvinnor. Men feministerna är tysssta. Varför?

Ps. Feminism innebär att byta ut patriarkat mot matriarkat. Man tar även över det som man klagat på hos männen men gör det nu till sitt eget och vips så är det helt OK. För det är ju kvinnor bakom. Ds.

Fredda sa...

Varför är de två punkterna jämställdhetsproblem? Om massor av män tar livet av sig, vad tror du händer med männens snittålder att dö på? Ökar eller minskar? Är det kvinnors fel att män mår så dåligt att de tar livet av sig?
Ja efter alla år av patriarkat så kanske det är dags att ha lite matriarkat, eller vad tycker du?
Varför Anonym?