tisdag 18 juni 2013

Fartlek

Fartlek är en träningsform inom löpning med intervaller på känsla kan man säga. Jag brukar jogga 1-2 kilometer som uppvärmning och sedan springer jag fort till ett speciellt mål som jag ser ut i farten, tex "till den kurvan" eller "X antal lyktstolpar". Sedan joggar man tills man fått ner pulsen till behaglig nivå. Sedan ett nytt mål att spurta till.
Jag brukar köra ganska långa intervaller, både snabba och långsamma. Så att man får upp pulsen ordentligt, och ner då.
Detta är en galet effektiv träningsform för dig som vill ha bättre kondition. Mycket roligare än vanliga intervaller med klocka är det också.
Idag körde jag ännu ett morgonpass, fast med fartlek idag då. Jag älskar att ha möjlighet att kunna träna på morgonen. Helt stilla ute, inte en bil bara några enstaka cyklister på väg till jobbet mötte vi. "Vi" ja, jag hade sällskap idag. Isabelle var med på cykel. Hon hade väldigt roligt när hon räknade lyktstolpar och såg till att jag sprang fort ända fram till den sjunde, eller hur många vi nu körde. Hon peppade mig också när vi rejsade om vem som kom först fram, lite orättvist när hon hade cykel för jag tror inte att jag vann en ända gång.
HÄR är dagens pass. Ingen tid eller tempo att stoltsera med direkt när man tränar så här.
Hunden var med också så hon gick rätt in i sin säng när vi kom hem och snarkar nu högljutt.
Detta var en bra start på dagen, nu tar vi frukost!
/FR3DDA

Inga kommentarer: