måndag 24 juni 2013

Ökning av träningsmängd

Som nybörjare inom löpning så är det svårt att träna så mycket man vill. I alla fall är det svårt att löpa så mycket som man vill. Alternativ träning fungerar ju alltid men det är svårt att få benen att hålla för en stor träningsmängd direkt som nybörjare.
Jag har, på sistone, hållit mig till ca 2 mil löpning per vecka. Har jag sprungit mer så har jag fått ont i skenben / benhinnor.
Men nu har det känts så bra ett tag så nu är det dags att öka på lite. Max 10% ökning per vecka säger dom att man som mest ska öka sin träningsmängd. Jag vill ligga på mellan 3 och 5 mil per vecka så det tar väl ett tag att komma upp i. Jag kommer att öka mängden fortare än 10%/vecka om det känns bra. Jag kommer att springa mer på mjuka underlag så det kanske kompenserar upp lite för den ökade mängden. Jag får lyssna till kroppen helt enkelt. Det ska man väl alltid göra i och för sig. Utom när den säger åt en att den är trött!
Imorn bitti tar jag milen!
/FR3DDA

Inga kommentarer: