tisdag 4 juni 2013

Tänk på annat!

En grej som jag praktiserar för att kunna springa fort, allt är ju relativt, utan att fokusera på hur tungt det går är att lura mig själv. Det är väldigt lätt att fokusera på hur jobbigt det är och ju mer negativa tankar man tänker desto jobbigare blir det.

På min 6 kilometersrunda så brukar ju första halvan gå bra och sen är det ju bara hälften kvar. Sen efter en kilometer till så tänker jag att det bara är sista kilometern kvar och när den är klar, ja då är det ju bara en kilometer kvar. Ja det är enkelt att lura sig själv.

Ett annat sätt är att fokusera på annat. Att räkna sluttider till exempel. Jag brukar räkna på vilken tid jag hade fått på milen om jag fortsatt i det tempot jag håller. I löpning pratar man ju sällan om fart utan mer om tempo. Tempo brukar man ange i minut per kilometer. Att räkna ut miltiden om man springer i 5,06 min/km kan ta en stund när man har mjölksyra ända upp i hjärnan.

Ibland lyssnar jag på podcasts i hörlurar. Att lyssna på musik kräver inte samma koncentration som det kräver att lyssna på ett samtal. Sen har man ju saker att fundera på ibland. Eller bara lyssna och titta på fåglar. Ja det finns många sätt.
Detta var mina olika.

/FR3DDA

Inga kommentarer: