söndag 23 juni 2013

Så här tränar jag styrka

Först måste jag bara klargöra, löpning är min primära träningsform. Styrketräning ser jag som ett komplement till löpningen. Jag kör mycket core-träning när jag kör styrka och detta hjälper löpningen mycket.
Sen känns det bra att ha en stark överkropp också. Jag ser mig gärna som "heltränad". Jag skulle vilja kunna springa marathon och göra 120 kg i bänkpress. Jag vill vara i båda ändarna av skalan om man kan uttrycka sig så. Man kan ju lugnt säga att jag inte är där än men man måste ha långsiktiga mål också.
Jag styrketränar nästan alltid i superset eller i triset. Enda skillnaden är att på superser så har man två övningar och i triset så har man tre.
Detta är en väldigt tidseffektiv träningsform och man får väldig "pump" i musklerna.
Man kan göra tre övningar på samma muskel men jag brukar köra olika muskler. Tre olika övningar för tre olika muskler alltså. Jag brukar försöka para ihop övningar där jag kan använda samma vikter. Allt för att man ska kunna gå på nästa övning direkt.
Till exempel så brukar jag ha 10 kg hantlar som jag kör marklyft, bicepscurl och sedan sidolyft. Marklyften är det lite för lätt för men jag brukar kompensera det genom att köra 20 repetitioner på den övningen och 12-15 på de andra två. Tre övningar och sedan en minuts vila. Så kör jag tre varv.
Detta går att variera i all oändlighet.
I triceps tycker jag att jag är extra seg, jag brukar kunna pressa mig ganska långt där. Mot till exempel biceps där jag tar helt slut när jag tar slut. Därför brukar jag köra superset på triceps. Två olika tricepsövningar sedan vila och så kör jag tre varv.
Så tränar jag.
/FR3DDA

Inga kommentarer: