lördag 8 juni 2013

Morgonstund har...

Det här med att ha morgonpigga barn är det lätt att klaga på. Isabelle och Nikki vaknar oftast runt kl 06 och jag är rätt morgonpigg så det är inte hela världen och sen så är det ju det här med positivt tänkande som jag gärna skulle vilja bli bättre på. Idag när klockan var sju och jag hade kört ett grymt styrkepass i TRXen och var nyduschad så var det lätt att tänka positivt. Träningen var klar och jag var redo för en ledig dag med mina barn. Inget speciellt planerat idag.

Detta med hemträning är gravt underskattat. Särskilt för er som inte tycker att ni har tid att gå till ett gym. Ni som är mammalediga eller pappalediga.

Dagens övningar var annorlunda för jag har börjat köra många övningar på ett ben. Jag brukar köra bicepscurl med båda armarna samtidigt och när man kör dem på en fot så är det många "balansmuskler" som är med och jobbar. Samma när man kör armhävningar med händerna i banden, lyft ena foten och känn skillnaden. Detta går att göra på väldigt många övningar.
Sen körde jag en sorts cirkelträning för, mage/core, där jag körde tre övningar i tre varv med 15-12-10 repetitioner och enda vilan mellan varven var medan jag gjorde 15 klassiska ryggresningar, fortfarande med fötterna i banden.

Första övningen har jag fötterna i banden och står med raka armar, som när man ska göra en armhävning med fötterna högt, sen drar jag upp knäna till magen och håller två sekunder och sedan tillaka.

Andra övningen var plankan, med fötterna i banden och raka armar. Orkar man inte ha raka armar så går det fint att stå på underarmarna. Den här övningen gjorde jag så länge jag orkade men jag skulle tippa på runt en minut. Ska klocka nästa gång.

Tredje övningen hade samma utgångsposition, fötterna i banden, rak kropp på raka armar. Sedan särar man på benen. Som ett simtag fast med raka ben hela tiden och se till att hålla kroppen rak och håll in naveln.

Sedan drösade jag ner på golvet, med fötterna kvar i banden, och gjorde 15 ryggresningar och "Voíla!" så var första varvet klart!

Angående utgångspositionen så låter jag övningarna flyta in i varandra och tar aldrig ner fötter/knän/armar mellan övningarna.

Ibland fundera jag på att göra någon sorts bildinstruktioner till mina favoritövningar i TRX-banden men sen känner jag mig lite för pryd. Igår städade vi och gjorde jättefint på vår uteplats och jag skulle älska att hänga upp banden där och träna ute men grannarna kan ju se mig då. Haha ja vi får se, det kanske kommer. Ett steg i rätt riktning med denna bilden kanske.


Jag kände mig mycket lyckligare än jag såg ut efter passet kan jag lova! Hmm det ser ut som att jag pronerar väldigt på den här bilden...

/FR3DDA

2 kommentarer:

Unknown sa...

Nu såg jag aldrig hur du såg ut innan du började med träningen. Men nog ser det ut som det ger resultat!
Starkt jobbat F!

Fredda sa...

Tack snälla!